De drie beste e-commerce tips tijdens Kerst & Oud en Nieuw
De feestdagen staan al weer voor de deur; in een vloek en een zucht is 2020 al weer voorbij, met alle vreemde omstandigheden van dien. Als ondernemer met een webshop bent ook u vast al druk bezig met het verwerken van de (online) Kerstinkopen, met de drukste periode nog voor de deur. Hetzelfde als ieder ander jaar, maar in 2020 gaat het toch helemaal anders. Dankzij de Corona crisis is de webshop belangrijker dan ooit; zowel het rondkijken als de daadwerkelijke aankopen worden voornamelijk online gedaan.
COVID zorgt ervoor dat u online als retailer een groter publiek kan verwachten, op een andere manier moet gaan communiceren, en (vooral rond de feestdagen) uw potentiële klanten anders moet aanspreken. We hebben de drie meest bruikbare adviezen hier voor u op een rijtje gezet:
1. Communiceer over langere levertijden
Hoe meer de feestdagen dichterbij komen, hoe huiveriger consumenten worden om online te bestellen. Er is tenslotte niets vervelender dan Kerstcadeaus die pas in Januari op de deurmat vallen.
De ervaring van de afgelopen jaren heeft de consument geleerd dat dit geen onrealistische angst is. Nu, in de tijd van Corona, is die onzekerheid groter dan ooit. Communiceer daarom duidelijk naar uw klanten toe dat er dit jaar een grotere kans is op langere levertijden. Het is het beste om daar al direct mee te beginnen.
Voor een klant is het natuurlijk ook fijn als je als retailer meedenkt om de cadeau-aankopen dit jaar op tijd te laten bezorgen. Vergeet sowieso niet om de levertijd heel duidelijk bij je producten te vermelden. De consument vindt een duidelijke levertijd nu belangrijker dan ooit.

2. Verleng de retourtermijn tot na de feestdagen
Een dilemma voor iedere consument: “Ik moet op tijd bestellen, zodat mijn pakketjes niet pas na de vakantie bezorgd worden. Maar het zijn geschenken die na de vakantie niet meer inwisselbaar zijn!”.
Verleng daarom uw retourperiode voor artikelen die nu besteld zijn tot ver na de feestdagen. Retours in de winkel kunnen worden omgezet in een nieuwe aankoop – upsell dus! Door uw retourtermijn te verlengen, verwijdert u een reden waarom de klant niet online bij u zou willen bestellen. Bijkomstig voordeel; u boort zelfs een extra Unique Buying Reason (UBR) aan.
3. Blijf actief en alert op Social Media
Zoals u waarschijnlijk al weet is het maken van nieuwe content voor uw website / webshop tijdrovend, maar het delen van die inhoud op sociale media ook. Tools zoals Buffer helpen bij het automatiseren van uw Social Media marketing, maar u moet nog steeds tijd investeren om uw berichten voor de nabije toekomst te schrijven en te (laten) controleren.
Ook zeer belangrijk; houd actief toezicht op uw sociale feeds en reageer op opmerkingen, klachten en vragen. Mocht dit te overweldigend worden, is het een idee om te kijken naar Live Chat mogelijkheden; hierbij worden Operators ingezet om vragen van online klanten te beantwoorden, zodat deze niet gefrustreerd zonder aankoop uw webshop verlaten.
Denk er ook aan bij het plannen van uw posts op sociale media om veelzijdig te blijven; mocht er iets gebeuren in de populaire cultuur, in de politiek of in Hollywood, dan kan u wat nieuwe inhoud rond zo’n nieuwsitem schrijven en deze gebruiken op je sociale feed.
Wilt u extra ondersteuning, advies of aandacht voor uw webshop tijdens de feestdagen?
Neem contact met ons op!
© HetKanBeterOnline