Hoe blijf je als webshop relevant?
Met snoeiharde concurrentie van webgiganten zoals Amazon, Bol.com en zelfs Google zelf, blijft het lastig om als webshop aan nieuwe klanten te komen. Deze mega-corporations hebben grote invloed gekregen op het koopgedrag van de consument. Een persoonlijke behandeling, kennis van zaken en het opbouwen van vertrouwen zijn daarom de sleutel om de consument alsnog bij jouw webshop te laten bestellen. Door het creëren van een unieke klantervaring en het hierdoor stimuleren van klantenbinding kan jij datgene aanbieden waar de giganten zich te groot voor voelen; een échte, inhoudelijke relatie tussen klant en shop.
Als het pakketje wordt afgeleverd door de bezorger is er in feite voor de consument geen verschil tussen het product rechtstreeks bij jouw webshop kopen, of deze bestellen bij één van de grote webgiganten. “Verschil” is hier het sleutelwoord; als er geen verschil is, is het logisch dat de klant voor voor een ‘marketplace’ zal kiezen, omdat deze al zo bekend en publiekelijk vertrouwd is.
Vandaar hier drie tips waarvan je kan zeggen: Dat maakt het het verschil:

Personalisatie en productkennis
Denk hierbij aan de waarde die jij kan toevoegen in de onboarding en tijdens de after-sales, iets waar een gigant zoals bol.com niet aan wil beginnen. Gespecialiseerde kennis van producten of de personalisatie ervan is waar er nog verschil gemaakt kan worden. Zorg ervoor dat je de klant begrijpt, duidelijke verwachtingen communiceert en de toegevoegde waarde van jouw bedrijf voor zichzelf laat spreken. Aan een persoonlijke behandeling hecht men waarde; Ja, natuurlijk er kan een persoonlijk kaartje bij de aflevering. Dit betekend dan natuurlijk niet dat je krom gaat liggen om iedere klant volledig persoonlijk tegemoet te komen, maar zelfs het aanbieden van dit soort opties wordt al in dankbaarheid afgenomen.
Hecht klantcontact
Om verder in te gaan op de persoonlijke invalshoek; het is zeker van belang dat je continu in contact staat met de consument. Op deze manier krijgt de klant het gevoel dat er tijd voor hem of haar wordt gemaakt, en er zo meer vertrouwen in krijgt. Een goede manier van klantcommunicatie is bijvoorbeeld het invoegen van Live Chat op jouw webshop. Dit kan je uitbesteden, en zodoende toch een persoonlijke en laagdrempelige contactlijn te creëren. Omdat je zelf in de gaten houd welke gespecialiseerde kennis gedeeld kan worden met de klant via chat, zorg je voor een specifiekere chatlijn dan de algemenere “hulplijn” bij de web-giganten.
Unieke producten en schaarste
Natuurlijk niet bij iedereen een optie maar zeker interessant voor de meer gespecialiseerde webshops; Schaarste is ook een vorm van uniekheid. Denk bijvoorbeeld aan Limited Edition producten, producten die alleen tijdens een bepaalde periode of seizoen beschikbaar zijn, of unieke producten die simpelweg nergens anders te krijgen zijn. Je hele webshop hoeft hier natuurlijk niet uit te bestaan (succes om dat voor elkaar te krijgen!), maar een aantal van deze speciale gevallen zorgen er wel voor dat het duidelijk is voor de klant; jij bied iets wat niet te krijgen is bij bijvoorbeeld Bol of Amazon. De klant is hierdoor sneller geneigd verder te kijken, waardoor de kans op conversie weer wordt verhoogd.
Een goede webshop is goud waard, maar alleen met een goede marketingstrategie!
Maar zo’n webshop is wel de eerste stap…
Meteen een webshop op maat aanvragen? Neem contact met ons op!