Webshops: Vindbaarheid (SEO) & Marketing

Als u bij ons een webshop laat maken, zal deze in de meeste gevallen in WordPress zijn gemaakt, met ondersteuning van WooCommerce. WooCommerce is een plugin voor het WordPress platform dat een solide basis vormt voor kleine tot middelgrote webshops. Natuurlijk wilt u zo snel mogelijk met uw producten gevonden worden; maar hoe concurreert u met de grote spelers die dezelfde producten aanbieden?

Laten we eerlijk zijn; concurreren met Bol en Amazon zal niet zo één twee drie gaan lukken. Dat zou ook niet het doel moeten zijn; u als ondernemer weet dat als geen ander. Uw kracht ligt in uw specialisme, locatie, en/of prijs. Zo lang u maar iets unieks aanbied, uw locatie de klant ten gunste is, of u uw diensten of goederen kunt aanbieden voor een lagere prijs dan de retail giganten, heeft u uw USP- Uw Unique Selling Point.

Het zijn deze USPs die wij naar voren schuiven zodra wij uw webshop’s pagina’s en producten laten indexeren door Google. Dit zijn de punten die uw potentiële klanten over de streep trekken, en waardoor ze op uw zoekresultaat klikken in plaats van dat van de concurrent. Bij de meta-description van uw producten zal altijd uw USP staan uitgelicht. Uw potentiële klant weet zo in één oogopslag waarom u de beste keus bent.

online marketing SEO

SEO & Marketing

Search Engine Optimalisatie en Marketing zijn nauw met elkaar verbonden, maar toch zijn er verschillen. SEO heeft voornamelijk te maken met het genereren van verkeer naar uw site, webshop, diensten en producten toe. Zodra men op uw site is beland is het de bedoeling dat een goede Call to Action van uw bezoeker een klant maakt; u wilt uiteindelijk dat uw producten of diensten worden aangeschaft. Hierbij komt Marketing kijken, en bent u wederom bezig met uw USP; wat maakt uw producten of diensten uniek? Als uw SEO volledig geoptimaliseerd is en u krijgt zeer veel bezoekers, is het jammer als deze bezoekers afknappen op, bijvoorbeeld, een veel te hoge prijs in vergelijking met uw concurrentie.

De marketing van uw website is daarmee niet veel anders dan uw offline marketing. Hetgeen waarmee u uitblinkt is hetgeen waarmee u adverteert. Bij het maken van een nieuwe website of webshop word hiermee rekening gehouden. Bent u een prijzenschieter, of een unicum binnen uw markt en doelgroep? Bent u voornamelijk lokaal actief, nationaal of internationaal? En als u geen duidelijke USP heeft, is misschien een combinatie van interessante pluspunten hetgeen wat u het interessantst maakt voor potentiële klanten?

ecommerce USP

Webshop Optimalisatie

Zodra uw webshop een tijdje bestaat is de kans groot dat u Reviews begint te verzamelen. Deze kunnen via Google verzameld worden op uw Google My Business entry, welke gelinkt staat aan uw Google Maps locatie. De reviews en sterren-score die u hiermee verkrijgt kunnen terugkomen als Rich Snippets op uw site; kleine elementen waar Google een waarderingsscore uit kan halen, en laat tonen in de zoekresultaten. Het is bewezen dat bedrijven met een mooie score aan sterren sneller als legitiem en betrouwbaar worden gezien door potentiële bezoekers.

Mocht u er behoefte aan hebben, dan is het mogelijk om ook reviews voor uw producten en/of services aan te zetten. Hiermee krijgen individuele producten ook een sterren-score; let er echter wel op dat éénmalige producten niet zo interessant zijn om te reviewen als producten die constant op voorraad zijn.

Mochten uw producten niet op voorraad zijn, dan is het altijd handig om door ons een “Related Products” optie in te laten bouwen. Op deze manier kunt u producten die momenteel niet beschikbaar zijn gewoon online laten staan (en dus de SEO waarde van de pagina behouden), maar wel de klant andere opties aan te bieden. Op deze manier wordt het “Related Products” onderdeel een efficiënte Call to Action waarmee uw bezoeker toch word bediend.