Het belang van SEO voor ondernemers
Als kleine onderneming wil je natuurlijk zo snel mogelijk naamsbekendheid voor je product of bedrijf. En misschien nog belangrijker, je wil gevonden worden via Google als potentiële klanten gaan zoeken op juist die specifieke zoekwoorden die verband houden met jouw branche of product. Veel bedrijven willen daarom graag een goede positie binnen zoekmachines zoals Google of Bing; het liefst zo hoog mogelijk.
Het kan best ingewikkeld zijn om een hoge ranking te krijgen in een zoekmachine als je dit als ondernemer allemaal zelf moet realiseren. En als je dan al een hoge ranking hebt, moet je die ook nog eens zien te behouden– je concurrenten doen natuurlijk ook dagelijks hun best om hoog in de ranking te komen. Google hanteert minstens 200 factoren in het algoritme waarmee ze de ranking in de zoekresultaten bepalen. Het is dus belangrijk dat je hier rekening mee houd, als je goed wil scoren in Google.
Hetkanbeteronline.nl wil je graag meer vertellen over het belang van SEO voor jouw kleine of middelgrote onderneming. We geven je ook een aantal belangrijke SEO tips.

Waarom is SEO belangrijk voor jouw bedrijf?
SEO is belangrijk voor ieder bedrijf die een goede ranking wenst en extra traffic wil genereren naar zijn website via het internet. Het internet kan een geweldige bron zijn voor meer klanten en kan je veel bezoekers en geld opleveren.
Voor veel mensen begint de zoektocht naar een product of dienst via internet, en dan heel vaak start de internetbrowser op met Google. Je kan met minimale inspanningen op vlak van zowel het design van je website, als de technische kant, stijgen in de ranking en daardoor extra bezoekers krijgen via Google. Als jouw website voldoet aan de eisen die gesteld worden, bijvoorbeeld een responsive website die op zowel PC, smartphone als tablet goed te bekijken en te navigeren is, kan je hoger in de ranking komen.
Waar zoekt jouw klant naar?
Stel je wilt de vindbaarheid van je website vergroten en denkt er over na om zelf teksten te gaan schrijven voor je website. Voordat je begint met het schrijven van een artikel of teksten voor de website doe je er dan verstandig aan eerst onderzoek te doen naar welke woorden belangrijk zijn om te verwerken in je tekst. Dit noemen we ook wel een zoekwoordenonderzoek.
Het zoekwoordenonderzoek is de zoektocht naar die relevante woorden en woordencombinaties die jouw potentiële klant intypt op zoekmachines. Als je begint met het schrijven van een artikel zonder onderzoek te doen naar zoekwoorden weet je waarschijnlijk ook niet precies welke woorden je het best kan gebruiken om uiteindelijk zoveel mogelijk traffic naar je website te genereren.
Als je zoekwoorden gaat onderzoeken zijn er 2 essentiële dingen om op te letten:
- Ten eerste moet je kijken of het trefwoord veel gebruikt wordt in de zoekmachines. Als je trefwoord niet populair is, kan jouw op dat trefwoord geoptimaliseerde webpagina natuurlijk ook niet veel bezoekers krijgen. Denk dan ook aan synoniemen, alternatieve terminologie, en vakjargon.
- Ten tweede moet je ook rekening houden met concurrentie op het gekozen trefwoord. Sommige trefwoorden worden gebruikt door grote websites zoals Bol.com, Mediamarkt of Coolblue. Deze websites zijn al zo vertrouwd voor Google en zullen bijna altijd voorrang krijgen bij alle trefwoorden waar zij op proberen te ranken.
Je kunt gebruik te maken van “keyword finders” om goede zoekwoorden te krijgen. Als je deze tools gebruikt weet je zeker dat je altijd op goede zoekwoorden probeert te ranken. Google biedt een aantal mogelijkheden zoals de Google Trends en de zoekwoordenplanner. Deze tools zijn gratis te gebruiken.
Overdaad schaad!
Als je eenmaal de perfecte zoekwoorden hebt gekozen waarop je gevonden wil worden, kan je beginnen schrijven aan sterke artikels en SEO proof teksten voor je website.
Door het regelmatig toevoegen van relevante en waardevolle content op je website, weet Google beter waar je website over gaat. Op termijn wordt je beloond met een betere ranking. Bovendien zal je hiermee de autoriteit en expertise van jezelf naar klanten (en potentiële klanten!) toe gigantisch verhogen!
Schrijf dus regelmatig nieuwe en goede content en kies daarvoor per artikel of tekst 1 of 2 zoekwoorden, maar ook niet meer. Het is belangrijk dat je jouw trefwoord regelmatig gebruikt in jouw tekst maar dat betekent natuurlijk niet dat je dit iedere zin moet doen.
Als je jouw trefwoord te vaak gebruikt zal Google dit zien als spam en zullen ze jou niet meer of minder hoog ranken voor dat specifieke trefwoord. Google’s algoritme herkend wanneer men probeert te sjoemelen, dus over het algemeen geld; “Hoe unieker, relevanter en natuurgetrouwer de content voor de gebruiker, hoe meer waarde Google het toekent.”
Dit zijn zo maar een aantal tips die je kunt gebruiken om je website beter te laten ranken in de Google zoekmachine. Kom je er niet uit, wij staan je natuurlijk altijd graag te woord!